Tuesday 3 September 2013

Egy kis numero-rexia....bár ilyen nincs is

Negyedik hete csinálom az "újratöltött" diétámat. A négy hét alatt durván 6 kilótól szabadultam meg, így sokkal jobban érzem magam. Szélsőséges figurának tartom magam, így különösen nehéz nekem kialakítani és megtartani egy egészséges középutat. Hogy mégis megtaláljam az ösvényt, analizálom mindazt, amit dokumentáltam magamról. Szentül hiszek abban, hogy a saját testem, a saját anyagcserém kulcsa ezekben a számokban, görbékben van.

Az elmúlt fél év adatait összevetve három változó értékeit néztem meg: 


  1. Az elfogyasztott kalória mennyisége
  2. A lemozgott kalória mennyisége
  3. Ezeknek az egyenlege
Az adatokat hetente átlagoltam, azaz minden hétnek a végén az egyes napokon megevett kalóriamennyiségeket összeadtam, és a héttel elosztott eredményt tekintettem a mérvadónak. Elém tárult tehát nagyjából-egészéből 26 hétnyi átlagadat. Ezekből próbáltam kiszűrni valamiféle mintát, amit követve számíthatok a kimenetelre. Minden hétnek volt ugye egy súlyméréses eredménye is, hol pozitív, hol negatív. Ezekkel igyekeztem összefüggésbe hozni a dokumentált adatokat.

Végül azt a mintát találtam meg, hogy amennyiben a naponta elfogyasztott kalóriamennyiségem nem haladja meg az 2500-at, és a bevitt-ledolgozott kalória egyenlegem 1000 alatt van, akkor biztosan nem hízok. Ez a szabály egyenlőre nem dőlt meg. Mindkét irányba el lehet dőlni sajnos, azaz simán volt olyan hetem is, ahol az egyenleg mínuszos volt, mégsem fogytam, mert közel 3000 kalóriát vittem be naponta. Ezért vallom, hogy csupán az egyenleg nézése nem elég. Nálam legalábbis az a kép, hogyha sokat mozgom (mondjuk 4-5 óra aerob mozgás naponta), és sokat eszem (3-4ezer kalória vagy több), akkor bizony jönnek fel a kilók. Tehéát nem elég az egyenleget figyelni, hanem meg kell határozni a bevitt érték plafonját is.

Úgy gondolom, hogy az eredményes módszer kidolgozása csak analízis során működhet, vagy baromi nagy szerencse kell, hogy pont eltrafáljuk a megfelelő összeállítást. A szélsőségek nem jók sajnos, mert valóban megfigyelhető, hogy az anyagcsere valahogyan megváltozhat. A rendszert nem lehet tiszta matematikai logikával letámadni. Volt, hogy kevesebb kalóriabevitellel és több mozgással kevesebbet fogytam, mint több kalóriabevitellel és kevesebb mozgással. Ezért kell az analízis, mert a függvényben annyi a változó, hogy máshogy nem tudom belőni, csak megfigyeléses-kizárásos alapon.

Persze ez nagyon sok munka, kitartás, és idő. Továbbá fáradtság, állhatatosság, türelem és még sorolhatnám. Azt is tudom, hogy erre nem mindenkinek, nem mindig és nem minden körülmények között van rendelkezésre álló kapacitása. Úgy is gondolom, hogy erre nem minden ember alkalmas vagy áll készen.  

No comments: