Friday 18 October 2013

Zsír

Strigadur kérdezett rá, miért nem írtam részletesen a zsírokról, olajokról...elgondolkodtatott a kérdés. Tényleg, miért nem?

Alapvetően úgy gondolom, én az édességek miatt híztam el. A zsíros húsokat sosem szerettem, a szalonna, pacal, csülök, tarja, hurka-kolbász témakör világéletemben hidegen hagyott. Talán ezért nem volt a téma kivesézve. Mint városi kölyök, természetesen én is vénuszolajon és margarinon nőttem fel, mint a kor- és sorstársaim. És kötelező jelleggel hördültem fel, amikor napvilágra került, hogy mi is a margarin, és mik azok a transzzsírok.

Aztán a tudomány előállt ugye azzal, hogy van jó koleszterin, meg rossz, LDL meg HDL....meg hát a növényi olajok mégsem olyan jók...megtanultuk mi a hidrogenizálás, és ahogy annak idején a vaj meg a zsír volt a mumus, lassan megfordul a kocka, és a növényi olaj meg a margarin lesz az. Anyámék annak idején azért vettek margarint, mert lehetett kenni hidegen is...aztán meg azért mert sokkal olcsóbb lett, mint a vaj. Fiatal felnőtt koromtól a vaj rendesen luxuscikknek tűnt...sok gyerek mellett, sok kenyér és sok kenegetnivaló fogyott.

A saját hat gyerek mellett még ott volt a nejem 13 éves öccse és a 16 éves húga. Havi hetven kiló kenyér volt a fogyasztásunk, ebből következik, hogy bizony nem lett volna kis különbség, ha margarin helyett vajat kenünk arra az uszkve 1000 szeletnyi kenyérre....úgyhogy abban az időszakban nemigen volt szempont hogy mennyi transzzsírt eszünk meg. Sajnos. Bár ha belegondolok, és tudtuk volna akkor mindazt, amit most...végülis faluhelyen szerintem tudtunk volna megoldást találni..d.e mindegy már, elmúlt, és ez a bejegyzés nem erről szól most :)

"A tudomány állása szerint"....hányszor látjuk ezt...közben annak idején az is ebbe a kategóriába tartozott, hogy a Föld tányér alakú. Akkor és ott az akkori tudományos világ teljes mellszélességgel ezt állította. Innentől kezdve -persze sarkítva- nem lehet biztosra venni, mikor mit mondanak az "okosok". A statisztikai kimutatások mindieg a megrendelők érdekeit mutatják.

Marad az ösztön és a mérték. Nekem ugyanez a bajom a Paleós bigyóval...nagyon okos érvek vannak mellette, meg ellene is. És mit súg az ösztönöm? Hát azt, hogy legyen az étel minél természetesebb, és tartózkodjunk a mértéktelenségtől. Nincs olyan típus, amiből korlátlanul és büntetlenül lehet fogyasztani. Ha zsír, akkor legyen természetes...vaj, libazsír, mogyoróvaj....ha pedig növényi, akkor ha lehet, hidegen sajtolt, minél egyszerűbb eljárással készült. Ettől függetlenül a fritőzben napraforgómag olajat használok...de mindig van itthon valami alternatív növényi zsír...most pl. épp szőlőmagolaj, ha főzök, ezzel főzök. Tehát pl. bolognai ragut, vagy pörköltöt ezzel készítek, de a sült krumplihoz meg a rántott húshoz nyilván nem ezzel fogom feltölteni a fritőzt, literenként tizenöt euróért...Kókuszzsír is van itthon most már, így sokszor azt használjuk. Pl. nemrég az asszony szalonnát sütött (mert attól hogy én nem szeretem, azért ő és a gyerekek igen), és kókuszzsírt tett alá. Azt mondják, jó lett.

Szóval összegezve én ebben a kérdésben megyek az ösztöneim után. Igyekszem kevés zsírt fogyasztani, és ha lehet, választani egy olyan verziót, ami minél természetesebb. És persze mindig racionalizálni, a körülményekhez képest a legésszerűbb megoldást találni.

2 comments:

strigadur said...

Ej... ha minden ötletem ilyen gyorsan megvalósulna... hjaj :)
Köszi... most már kezd megérni az E-mail körme ;)

Alan said...

Ha rajtam múlna :):)...rajtam nem múlna lol