Wednesday 22 January 2014

Gé kocka

Visszatérő dilemmám, ami nemcsak elméleti, de gyakorlati is....és mostanában egyre aktuálisabb. Arról van szó, hogy az emberekben ugyebár sokszor összekeverednek a dolgok és hajlamosak az egészséges ételeket összekutyukni a diétás, vagy alacsony energiaértékű ételekkel. Pedig hátugye...ez nem így van. Attól, hogy a teljes kiőrlésű gabonából, olajos magvak hozzáadásával készült kenyér egészségesebb, mint a fehér, attól még nem lesz kevésbé kalóriadúsabb, sőt. Alapvetően magasabb lesz a kalóriaértéke, mint a fehérnek. Amiért jobb mégis, az az alapanygok jótékony hatása, ill. a glikémiás indexe. 

Nagyon széles körben elterjedtek az olyan receptek, étrendek, komplett kúrák, amik ezeket az egészséges ételeket vonultatják fel, kihangsúlyozva, milyen jó hatásaik vannak, viszont a fogyással hozzák párhuzamba, ami úgy gondolom, nem jó. Ha fogyni szeretnék, semmiféle süteménynek nincs helye az étrendben. Se finomított ipari junkból készült bolti krémesnek, se bio fénytúróból, meg hajdinakásából, lenmaggal dúsított édességnek. Mert a fogyást biztosan nem segíti elő.

Azonban más a leányzó fekvése, ha súlyt tartunk...akkor lehet igénybe venni ezeket az okosabb, alternatív recepteket. Persze nem ész nélkül...és itt jön be a dilemma. Egy hosszabb távú, lassú, de határozott fogyós étrendben vagyok, ami sok mozgással jár, és elegendő étellel, ráadásul törekedve a minél egészségesebb ételekre. Egyszerű lenne mindig ugyanazokat a jól bevált cuccokat enni. De ha tényleg hosszú távon tartható étrendet akarunk, akkor nagyon hamar lesz egysíkú, unalmas az étkezés.

Szóval azt hiszem, bátran be lehet vinni mást is a megszokott, alacsonykalóriás dolgokon kívül is. Így született meg ez a mai, több különböző recept összevariálásából, általam kitalált sütemény. Nehéz elnevezni, mert nagyon sokminden van benne, viszont majdnem mind egészséges cucc :)  Sok agyalás után Gé kockának neveztem el, mert a legtöbb összetevője a termőföldből kerül elő, és Gé, vagy Gaia a Föld istennője a görög mitológiában...

Jöjjenek a hozzávalók tehát:

  • 106 gramm kókuszzsír (raw)
  • 200 ml tej
  • 250 gramm aszalt gyümölcskeverék (banán, kókusz, papaya, sárgabarack, mogyoró, brazildió)
  • 50 gram gyömbér (kristályosított)
  • 300 gramm zabpehelyliszt
  • 100 gramm rizspehely
  • 77 gramm  étcsokoládé
  • 20 gramm nem sózott, pörkölt pisztácia
  • 1800 mgr sodium ciklamát (45 db édesítő bogyó)
  • 2 kiskanál citromlé
100 gramm kókuszzsírt folyékony állagúra olvasztottam, a tejet is felmelegítettem. Belekevertem a zabpehelylisztet, a rizspelyhet, a porrá zúzott ciklamátot. Ezek után az aszalt gyümölcskeveréket és a gyömbért egészen apróra choppereltem, és hozzáadtam a tésztához. Kézzel gyúrtam át az egészet. Nem áll össze, darabos lesz, de nem baj egyáltalán. Egy tepsibe sütőpapírt fektettem, és a tésztát egyenletesen elsimítottam rajta. Az egész műveletből ez tart a legtovább...igyekezni kell minél simább felszínt kihozni. Ezek után betettem a hűtőbe, és gőz felett feltettem az étcsokoládét. Húsz dekás táblához tettem 12 grammnyi kókuszzsírt. Mikor teljesen felolvadt a keverék, kiszedtem a hűtőből, és egyenletesen felkentem egy réteget a tetejére. A maradék csokoládét visszamérve számoltam ki, hogy mennyi gramm fogyott a masszából. A kókuszzsírnak a felét számoltam, az egyszerűség kedvéért.
Közben 20 grammnyi nem sózott, de pörkölt pisztáciát szintén összedaraboltam, és a még képlékeny csokibevonatra szórtam. Ment vissza a hűtőbe, és egy órával később már fel is vágtam a tepsit 40 kicsi téglalapra.

A sütemény tömör, finom, nagyon gazdag ízvilágú, kifejezetten exotikus jellegű, kicsit formabontó nasi, ami pont fel tud dobni egy kissé unalmas, alacsony kalóriás diétát. Mivel alapvetően csupa olyan összetevő van benne, ami relatíve magas kalóriatartalommal bír, így nyilván a süteménynek is magas lett, ezért ez nem fogyókúrás sütemény. Ugyanakkor kizárólag egészséges összetevők vannak benne, és ne felejtsük el azt sem, hogy még hőkezelve sem volt, így gyakorlatilag szinte az egész nyers gyümölcsökből és gabonából áll :)

Jó étvágyat hozzá. Ja, az adatok, egy szeletre:

kalória: 158
zsír:       9
CH:      16
Protein: 3



No comments: