Monday 19 December 2016

Fehérje téma ízekre szedve

Ha az élelmiszerek fő összetevőire gondolunk, alapvetően a három legnagyobb rész a zsír, a szénhidrát (CH), és a fehérje. A CH-ról tudvalévő, hogy ha egyszerre túl sokat kap a szervezetünk, akkor nem tud vele megbírkózni, és inzulin segítségével elraktározza a zsírsejtekbe, ugyebár ez az, amit a legkevésbé kívánunk magunknak. A zsírok lebontása nehezebben megy a szervezetünknek, a magas zsírtartalmú ételek eleve dupla kalóriával bírnak, így tehát ezek is kerülendőek. Természetesen ez csak nagyon nagyon felületes megközelítés, hiszen CH-ból is van rossz, meg kevésbé rossz, meg jó, meg maga-az -ördög, és persze zsírokból is van ezerféle.....azonban én most a harmadik csoportról, a fehérjékről szeretnék írni.
Merthogy a fehérje az egyetlen összetevő eme három főszereplő közül, aminél a minimum van optimalizálva, és nem a maximum...azaz azt mondják, legalább ennyi és ennyi meglegyen, és nem azt, hogy legfeljebb ennyi-meg-ennyi fogyasztható. Tehát úgy tűnik, míg a CH és a zsír fogyasztása korlátozódik, a fehérjéből minél többet viszünk be, annál jobban elősegítjük az egészséges étkezésünket.
Itt akkor álljunk meg egy szóra....tehát a sok fehérje az jó. Miből tudunk sok fehérjét bevinni, miben van fehérje? Lássuk csak: tojás, túró, sajtok, tejtermékek, mogyoróvaj, húsok, húskészítmények, halfélék, bab....Az én nagy bánatomra a sajtoknak és a mogyoróvajnak a fehérjetartalmuk mellett a zsírtartalmuk is jelentős, így azok kiesnek a körből. A húsok, halak, tojásfehérje, túró, bab....ezek maradnak. A halat általában nem szeretem, a bab puffaszt és unalmas (vagy macerás ha nem unalmasan akarom elkészíteni), tovább szűkül a kör: a csirkemell, a tojás, a túró. Az ember nem eszik mindennap nagy mennyiségű húst, amellett nem is olcsó. A túróból egyértelműen a light, csökkentett zsírtartalmú jöhet szóba. Errefelé ritkán kapni, de azért van, mégha elég drága is. Mindenestre kilója ugyanott körül van, mint a csirkemellé...tehát az én szűrőmön a tojás maradt fent...a tojásfehérje.
Ez az, amit kizárásos alapon arra ítéltem, hogy sokat fogyasszak belőle rendszeresen. A fehérjét felverem habnak, édesítem, és vagy túróval-citrommal-lime-al ízesítem, vagy tejjel bekevert cukormentes desszertporokkal. Általában este fogyasztom őket, 7 darabot. Sajnos olyan hetente egy alkalommal a wc-be kell öntenem azt a 30-50 tojássárgáját, ami megmarad :-(. Hacsak el nem sütöm-főzöm a srácoknak.
Nagyjából 2 éve fogyasztom ezeket, nem szigorúan minden nap, de a 365 napból 300 nap biztosan.
Eleinte tartottam tőle, hogy mégiscsak nyers tojás....de nincs bajom belőle. Kifejlesztettem a magam technikáját a tökéletesen kemény fehérjehab készítésének, ma már ripsz-ropsz, 10 perc alatt el is készítem a vacsorám. Közben csapágyasra hajtottam a robotgépet, de amíg húzza, addig nem veszek másikat. Kicsit hangos, de szoktam közben nagy hangon énekelni úgyis mindegy alapon ...:) a családom nagy örömére....
Namost jobb későn, mint soha, de mostanában tudtam meg, hogy nem tökéletes a rendszer, mert hőkezeletlen tojásfehérjében egy avidin nevű enzim található, ami a szervezetben lenyúlja az ott lévő biotint, így az nem tudja kifejteni a kellő hatást....azaz a rendszeres fogyasztása biotinhiányt, azaz a B7 vitamin hiányt okoz, aminek viszont fontos szerepe lenne az anyagcserében....Úgy általában véve az okos tanácsok mind óvják az emberfiát a nyers tojásfehérje fogyasztásától....pont emiatt...ez az enzim ugyanis hőkezeléssel ártalmatlanná tehető. Plusz ugye a szalmonella kockázata is csökkenthető. 
Az az igazság, hogy én elég összeesküvéspárti vagyok, szóval nem szeretem a különböző fehérjeporokat, amiket lehet vásárolni 10 kilós vödrökben például. Tudom, hogy sokan használják ezeket, merthogy nem kell félni fertőzéstől, merthogy egyszerű, csak össze kell shakeelni, és kész is van, örökké eláll, és finom ízű, és optimálisan van beállítva minden összetevője. Én akkor is csak affél öreg gyanakvó iszapszemű rája vagyok, aki arra gondol, hogy annak is van fehérjetartalma, amit a csirke kiszarik, szóval pusztán egy számtól, ami a 100 grammonkénti fehérjetartalmat mutatja, még nem esek hasra.
Jobb szeretem a természetes alapanyagokat, azt, amit látok....a tojás az tojás, a túró az túró, a csirkemell meg csirkemell. Tudom én, hogy a tojást is kezelik, meg hormoninjekciók, meg stresszhormonos hibrid tartás, embertelen körülmények...ezeket mind tudom. De attól még egy darab hús vagy egy marék túró az még az, ami. Nem egy feldolgozott por alakú akármi, amit vagy elhiszek, hogy az van benne, amit ráírnak, vagy nem. Annak idején a kávébabra is azért tértem át, mert nem értettem, hogy miért drágább a szemes kávé, mint a ledarált, hiszen drágább valamit leőrölni, mint nem leőrölni....nem? Na igen, csak a kávébabon látszik, hogy micsoda, ott nem lehet kamuzni...egy finom kávéillatú barna színű őrleményben meg ki tudja mivan....?
Naszóval nem vagyok egyszerű eset....és most nem tudom, tojás-ügyben mi legyen....kezdjek el B7vitamint szedni....(soha életemben nem szedtem vitaminokat, kivéve mikor a fél arcom lebénult és mindenki már temetett, mert tuti agyvérzésem van.../200kilós manus/...közben én kiderítettem, hogy egy ún. Bell-féle arcbénulásom volt...na ehhez kellett B1 vitamin...ekkor szedtem utoljára, ez olyan 8+ évvel ezelőtt volt), vagy álljak le a tojással...?

Hát, a jó papa is holtig tanul, hátmég a gyakorló életmódváltó....majdcsak lesz valami, amit kiötlök.

No comments: